- MERCH eCanis
podpořte naší činnostJedna z cest, jak můžete naši práci podpořit a něco hezkého si u toho pořídit, je zakoupení našeho MERCHE. Moc děkujeme za vaše objednávky.
- Vybavení
pro psyZajímavá nabídka běžných i profesionálních kynologických potřeb od českých výrobců.
- Tiskoviny
kalendáře, knihy, ...Polygrafické materiály s kynologickou tématikou. Vzdělání není nikdy dost.
- Krmení
maso, pamlsky, ...Kvalitní krmiva, pamlsky či jiné doplňky od předních českých výrobců, které pečlivě vybíráme.
Partnerský eshop:- Úvod »
- Magazín »
- Články »Vědecké články a studie »A co vaši psi? Mají si s kým hrát?
A co vaši psi? Mají si s kým hrát?
Přemýšlíte, co můžete ve svém tréninku se psem zlepšit? Zdá se vám, že by si některé věci mohl rychleji nebo lépe zapamatovat? Vyzkoušejte jednoduchou aktivitu, kterou většina psů k životu potřebuje, a která navíc sníží stres u vás obou – společnou hru!
Informace jsme čerpali zejména z velice zajímavého článku Playful activity post-learning improves training performance in Labrador Retriever dogs (Hravá aktivita po učení zlepšuje tréninkový výkon u labradorských retrívrů) zveřejněného v roce 2017 v databázi vědecké, technické a zdravotnické literatury ScienceDirect. Autoři studie Nadja Affenzellera, Rupert Palme a Helen Zulch zkoumali vliv pozitivně vzrušující události, která se udála po učení, na paměť psů.
Průběh studie
Šestnáct labradorských retrívrů ve věku od jednoho do devíti let bylo trénováno v novém úkolu – rozpoznávání předmětů, kdy vybírali ze dvou. U této úlohy se předpokládá, že zapojuje deklarativní paměťový mechanismus, a to napříč savci. Do třiceti minut po tréninku byla u poloviny z nich zahájena aktivita zahrnující hru a u druhé poloviny odpočinek, oboje v délce třiceti minut.
Aktivita zahrnující hru sestávala z deset minut chůze, deset minut hry po odepnutí z vodítka a dalších deset minut chůze. Hra zahrnovala aportování míčku, běhání za frisbee nebo přetahování v závislosti na preferovaném herním stylu každého psa, nahlášeném jeho majitelem nebo zvoleném jednotlivým psem.
Psi v odpočívající skupině byli požádáni, aby si lehli na pelíšek. Výzkumník mezitím konverzoval s majitelem nebo asistentem, který na psa dohlížel, aby zabránil zaměření jeho pozornosti na psa nebo rušení psa. Když si však psi položili hlavu na podlahu, oslovili je jménem nebo se jich dotýkali, aby jim zabránili usnout.
Následující den, dvacet čtyři hodin po jeho počátečním osvojení, se psi opakovaně učili stejný úkol jako předchozí den.
U psů byly měřeny srdeční frekvence a slinný kortizol jako indikátory fyziologického vzrušení.
Aktivita zahrnující hru, která následovala po učení, zlepšila tréninkový výkon a zrychlila učení!
Dosavadní zjištění o vlivu stresových situací na paměť
Předchozí studie nám přinesly zjištění, že situace, které jsou emocionální a vzrušující, mají pozitivní vliv na kognici a jsou lépe zapamatovatelné. To bylo zjištěno u lidí, subhumánních primátů a hlodavců.
Je nám již dobře známo, že emocionální a vzrušující stresové situace často vytvářejí u lidí dlouhotrvající vzpomínky. To může z evolučního hlediska sloužit jako adaptivní funkce zvýrazňující cizí podněty proto, aby byli lidé připraveni na podobné události v budoucnu. Stresem vyvolané vzrušení lze definovat jako emocionální a fyziologickou reakci na podněty, která vede k aktivaci sympatického, autonomního a / nebo endokrinního systému.
Kritický vliv hormonů produkovaných nadledvinkami, jako jsou adrenalin, noradrenalin a glukokortikoidy na paměť u emočních událostí byl dokumentován v různých studiích na zvířatech i lidech.
Dále také víme, že aktivace sympatického nervového systému může být vyvolána jak averzivními, tak i příjemnými stimuly.
Uvedený příznivý účinek vzrušení byl zjištěn hlavně při výzkumu deklarativní paměti. Deklarativní paměť je zodpovědná za schopnost zapamatovat si jednotlivé události a podporuje učení vztahů mezi objekty, například právě učení se rozlišovat mezi předměty.
Zlepšení paměti prostřednictvím vzrušení nezávisí pouze na formě paměti, ale také na tom, že samotné vzrušení nastává časově blízko samotnému učení. Existující literatura o intervencích po učení u lidí naznačuje, že příjemné události způsobující vzrušení zlepšují dlouhodobou paměť, pokud k nim dojde do třiceti minut po učení.
Po aktivitě zahrnující hru s člověkem byl u psů pozorován významný pokles slinného kortizolu.
Společnou hrou k lepšímu výkonu a snížení stresu
Výsledky ukazují, že aktivita zahrnující hru, která následovala po učení, zlepšila tréninkový výkon a zrychlila učení. Svědčí o tom nižší počet pokusů potřebných k opětovnému naučení úkolu dvacet čtyři hodin po jeho počátečním osvojení. Skupina s aktivitou zahrnující hru k tomu potřebovala průměrně dvacet šest pokusů, průměrný počet pokusů u klidové skupiny byl čtyřicet tři.
Významný rozdíl mezi těmito dvěma skupinami nejen naznačuje, že intervence, jejíž součástí je hra, ovlivňuje spíše dlouhodobou než krátkodobou paměť, ale také to, že příjemné vzrušení po učení má podobné účinky na zlepšení paměti u psů jako u lidí.
Hladiny slinného kortizolu se mezi skupinami během tréninku významně nelišily, nicméně pouze po aktivitě zahrnující hru byl pozorován jeho významný pokles.
Toto zjištění bylo spíše neočekávané, protože víme, že emocionální a vzrušující události s pozitivní i negativní hodnotou vedou k uvolnění stresových hormonů vylučovaných nadledvinkami, jako jsou adrenalin a kortizol. Učiněné zjištění možná lze vysvětlit složkou pohybové aktivity a sociálního kontextu při aktivitě zahrnující hru, což by korespondovalo se zjištěními starších studií. Například u psích sportovců, kteří doběhli závod v agility, nedošlo k významnému zvýšení koncentrace kortizolu. Starší studie nám také ukázaly, že stresující události v sociálním kontextu ve srovnání s nesociálním kontextem nevyvolávají zvýšení hladiny kortizolu navzdory zvýšení srdeční frekvence. Sociální hra s výzkumníkem tedy mohla modulovat hladiny kortizolu u psů v hrající si skupině, což vedlo k jeho pozorovanému poklesu.
Vzhledem k tomu, že aktivita psa po tréninku použitá v této studii vždy probíhala v součinnosti s člověkem, je třeba zdůraznit, že tato zjištění mohou být diskutována pouze v kontextu intervencí zahrnujících interakce pes-člověk. Nelze tedy dělat žádné závěry ohledně alternativních intervencí bez přítomnosti člověka, jako je samostatná hra psa nebo vnitrodruhová hra.
Ať už vás studie přesvědčila, či nikoli, vyzkoušejte si vliv společné hry sami na sobě a svém pejskovi!
Simona Šimíčková
Foto: pixabay.com
Použité zdroje:
Affenzellera N, Palme R, Zulch H. Playful activity post-learning improves training performance in Labrador Retriever dogs, Physiology & Behavior. 2017
Esmaeili M, Karimi M Tabatabaie K, Moradi A. The effect of post-learning positive arousal on memory consolidation, Procedia - Social And Behavioral Sciences. The 4th International Conference of Cognitive Science. 2012
Nielson, K, & Powless, M 2007, 'Positive and negative sources of emotional arousal enhance long-term word-list retention when induced as long as 30min after learning', Neurobiology Of Learning And Memory, 88, pp. 40-47
Doporučujeme z našeho e-shopuMERCH eCanisNovinkaKrásná interiérová klec nabízí nejen místo k odpočinku pro vašeho psa, ale je i vkusným doplňkem dovnitř každého bytu, či domu. Její vrchní desku lze využít jako odkládací stolek na dekorace, či potřeby po vašeho čtyřnohého parťáka.
ZB000796od 6 650 KčMERCH eCanisNovinkaPlastová kartička ve velikosti platební karty do peněženky pro případ nouze, pokud by váš pes zůstal doma sám. Na zadní straně je opatřena kontaktmíni údaji.
SklademZB00050559 KčNovinkaKřupavý pamlsek s vysokým obsahem vápníku a hodnotných bílkovin. Blahodárně působí na kosti a srst.
ZB000462od 22 KčNovinkaVhodné pro obézní psy díky nízkému obsahu tuku. Jsou křehké a měkké a tak jsou skvělým pamlskem pro štěňata, starší psy, ale také pro psy, kteří mají problémy s chrupem. Prospívá rovnováze hladiny žaludečních šťáv.
ZB000458od 21 KčNovinkaDietní pamlsek s vysokým obsahem bílkovin. Vhodné zejména pro psy s nadváhou. Hodí se také pro staré psy, kteří mají problémy se zuby.
ZB000453od 26 KčNovinkaObojek SOFTYVyberte barvuOdolný perforovaný ručně vyráběný obojek Softy je navržen k maximálnímu pohodlí vašeho psa. Objektivně lehký a vzdušný materiál, který ovšem neztrácí svou pevnost a odolnost.
ZB000096od 0 KčKvalitní, ručně vyráběné vodítko s originálním posuvným systémem umožní zkracování a prodlužování vodítka v celé délce snadným pohybem několika prsty.
ZB000299od 539 KčKam dál ...Zjistěte více o světě klonování psů… exkluzivní rozhovor
První naklonovaný pes ve střední Evropě je skutečností! V exkluzivním rozhovoru pan Evžen ...
Vědecké články a studiePrvním klonovaným psem ve střední Evropě je Aristocrat Korec Corso II
Představujeme vám Aristocrata II Korec Corso, prvního naklonovaného psa ve střední Evropě! ...
Vědecké články a studie
Podobné článkyCelkem 14 článků z rubriky: Vědecké články a studiepředchozí článek
Pes – skutečně nejlepší přítel člověka?další článek
Prvním klonovaným psem ve střední Evropě je Aristocrat Korec Corso II
▲ - Vybavení