Používáním těchto stránek souhlasíte s ukládáním souborů cookies na vašem zařízení.

Štěstí přeje připraveným...

Věděli jste, že při autonehodě se z vašeho psa stává smrtonosná zbraň, která nejenže ohrožuje svůj vlastní život, ale může zabít i vás? A že ze psa, který váží například třicet kilo se může stát závaží o váze 1150kg? Jak tedy přepravovat psa bezpečně pro něj i pro posádku auta?


Štěstí přeje připraveným...
Panýrková Iveta 26.7.2019 7939x PR články

Na tuto otázku jsme našli odpověď a to s příznačným názvem CestoVáček. A právě o tomto skvělém a ojedinělém přepravním boxu, který nás naprosto ohromil na letošním veletrhu For Pets, si dnes budeme povídat s jeho vývojářem, sympatickým Ing. Zdeňkem Wallischem, jenž nám svůj vynález představí.

Zdeňku,  CestoVáček je velmi pěkný a trefný název. Ale co si pod tím konkrétně představit?

CestoVáček je bezpečnostní box určený na přepravu psů, a pokud bychom ho porovnávali s lidskými bezpečnostními prvky v autě, tak by se dalo říct, že je to vlastně taková autosedačka pro psa.

Proč jste se pustil do vývoje něčeho takového a jak dlouho to celé trvalo?

Štěstí přeje připraveným...

Může za to jedno ohromné štěstí, které jsem měl při jedné své cestě s mojí fenkou Claudií.  Jen o vlásek jsme se vyhnuli nehodě, která by měla tragické následky. Pokud bychom tehdy narazili, přišel bych o život já i Claudie a paradoxně ona by mě pravděpodobně zabila a nehodu by také nepřežila, a to jen pro to, že nebyla v autě dostatečně zajištěná. Představa toho, že bychom příště nemuseli mít takové štěstí, byla motivací při vývoji CestoVáčku. Celý vývoj pak trval bez měsíce rok.

Vždy však nebyla vaše cesta složená pouze z okvětních lístků, někdy se na ní ukázaly určitě i trny, že? Co tedy bylo nejsložitější na celém tom procesu výroby?

Chtěl jsem pro svoji fenku něco trochu jiného, než nabízí současný trh a chtěl jsem udělat CestoVáček tak, aby nebyl vyrobený na psa, ale pro psa. To bych řekl, že bylo složité – koukat se na vše z jiného úhlu pohledu. Nemyslet na to, co bych potřeboval já, ale udělat CestoVáček tak, aby plnil právě potřeby psa. A současně jsem chtěl, aby byl jednoduchý a praktický na používání.

CestoVáček není vyrobený na psa, ale pro psa!

Co nabízí CestoVáček navíc oproti klasickým přepravkám?

Štěstí přeje připraveným...

Pokud myslíme klasickou přepravkou obecně známé výstavní boxy, tak zde je ohromný rozdíl v poskytnuté úrovni jak aktivní, tak i pasivní bezpečnosti. Konstrukce CestoVáčku je vymyšlená tak, aby psa přirozeně navedla do polohy v leže. Pes je opřený o přední a boční stěny. Tím je zajištěno, že v případě nehody bude na jeho tělo působit menší přetížení. CestoVáček je přímo konstruován na použití v autě a jeho hlavní funkcí je ochrana psa nejen při nehodě, ale i při běžné jízdě. A když bych měl rozdíl mezi CestoVáčkem a klasickou přepravkou vyjádřit v číslech, tak klasická přepravka je schopna odolat zatížení v řádech desítek kilo. CestoVáček odolá zatížení přes 3000 kilo.

Jako majitelku psa mě samozřejmě zajímá, zda v tom bude mít můj miláček pohodlí, z čeho je to vyrobeno, zda se to dá dobře čistit a také jestli si mohu vybrat nějaký design?

Štěstí přeje připraveným...

Při vývoji jsem měl na paměti tři hlavní kritéria, a to BEZPEČNOST, POHODLÍ A PRAKTIČNOST.  Na tom, aby měl pes pohodlí, se podílí hned několik faktorů. Dno CestoVáčku je vyrobeno z měkké pěny, která kompenzuje negativní sklon sedadla. Pěna absorbuje nerovnosti sedadel a pejsek díky tomu necítí například kotevní úchyty bezpečnostních pásů. CestoVáček se vyrábí podle velikosti psa. To mu zajišťuje, aby se mohl opírat o stěny a tím je stabilizován. Pejsek za jízdy nelítá ze strany na stranu a může pohodlně ležet. Další neméně důležitou věcí je zajištění dobré větratelnosti. To je u CestoVáčku vyřešeno unikátním tvarem a rozmístěním větracích oken, která jsou rozdělená na menší okénka tak, aby je tvořila mříž a umožnila proudění dostatečného množství vzduchu dovnitř a ven a navíc umístění oken po stranách přirozeně navání psa, aby si lehl tak, jak se po něm chce.

CestoVáček je vyroben z vysoko pevnostních tkanin a popruhů podobných těm, jaké máme v autě my. To mu zajišťuje ohromnou pevnost, ale současně i pružnost. Čištění CestoVáčku je velmi snadné. Vnitřní prostor je vybaven textilní vaničkou s nepropustnou vrstvou, která je snadno udržovatelná. Já osobně CestoVáček uvnitř jen jednou za čas vyluxuji. Claudie je retrívr a miluje vodu, takže dost často bývá vnitřek CestoVáčku vlhký a to za nějaký čas začne doprovázet i pachová stopa uvnitř auta. V takovém případě přichází na řadu mýdlová voda a vymytí vnitřku. Celý vnitřní prostor je na takovou údržbu konstruovaný.

Kolik takový cestoVáček zhruba váží? Zvládne jej do auta nainstalovat i drobná žena, když má velkého psa?

CestoVáček váží přibližně pět kilo a nainstalovat ho do auta zvládají ženy bez problémů. Nicméně doporučuji vždy použít návod k použití, zejména i kvůli tomu, že CestoVáček je bezpečnostím prvkem a jeho upevnění do auta má pár pravidel, které je třeba dodržet.

CestoVáček se ale od klasických přepravek liší i způsobem umístění do auta. Jak je to tedy v tomto ohledu a co je zásadní pro jeho správnou funkci?

Štěstí přeje připraveným...

CestoVáček je zkonstruovaný pro umístění na zadní sedačky. K jeho ukotvení slouží speciální poutací pásy navržené přímo pro tento účel, protože pro správnou funkci je důležité, aby byl pevně ukotvený. To jednak při případné nehodě zajistí menší deformace, a tím že se CestoVáček nemůže hýbat do stran, dává pejskovi oporu a to výrazně přispívá k tomu, aby pes vnitřnímu prostoru důvěřoval a byl v klidu.

Nikdo z nás jistě nechce být účastníkem dopravní nehody, ale bohužel je to něco, za co mnohdy ani nemůžeme. Řekněte mi, co se děje se psem v cestoVáčku a díky čemu je tedy jízda v něm pro něj bezpečnější?

Tím, že CestoVáček polohuje psa, stane se následovné. Pes leží opřený zády o přední stěnu, v momentě nárazu tedy přední stěna začne psa okamžitě brzdit, podobně jako nás bezpečnostní pásy. Tím, že se zapojí celá přední stěna CestoVáčku, energie se rozloží do větší plochy a to zmenší namáhání na tělo psa. Dalo by se to také přirovnat k tomu, jako byste skočili ze čtvrtého patra do požární plachty.

Na crash testech se na mě zpočátku dívali jako na blázna, ale když jsem CestoVáček přivezl namontovaný na zadních sedačkách, technici zjistili, že jde vlastně o ochranu celé posádky auta a navíc k tomu i přepravovaného psa…

Vy jste CestoVáček i dlouho testoval. Jaké to vlastně bylo? A nedívali se na vás v místě provádění crash testů divně, že testujete něco pro psy?

Štěstí přeje připraveným...

Byla to skvělá zkušenost. Každému bych doporučil něco takového vidět na vlastní oči. Pak už by se jen těžko stalo, že se v autě nepřipoutáte. Ano, dívali se na mě zpočátku jako na blázna, ale když jsem CestoVáček přivezl namontovaný na zadních sedačkách, technici zjistili, že jde vlastně o ochranu celé posádky auta a navíc k tomu i přepravovaného psa. A když jsem pak řekl, že chci pro zkoušku CestoVáčku zvolit tu nejtěžší možnou metodu testování, začali mu i fandit. Přiznám se, že první testy proběhly neúspěšně, nicméně mě to nedokázalo odradit. Testy jsme s techniky analyzovali, v dílně pak upravili konstrukci a za další dva měsíce byl CestoVáček číslo dvě ve zkušebně znovu. Druhou nárazovou zkouškou už obstál a po nárazu, kdy musel unést 1150 kg nevykazoval žádné poškození. Jen těžko si člověk představí, že 1150 kg dokáže vytvořit figurína psa o hmotnosti třiceti kilo.

Tak a teď mi řekněte něco o tom, pro jaké psy je váš výrobek vhodný?

Cestováček je vhodný pro malá, střední a větší plemena psů. No, a pro takové hafany, kteří se vymykají standardu, dokážeme udělat CestoVáček na míru.

Jak tedy obyčejný neznalý člověk vybere tu správnou velikost pro psa, protože ta je pro bezpečnost také důležitá, nemýlím-li se?

Až bude váš pes ležet na pelíšku stočený do klubíčka, změříte ho od ocásku po přední lopatku (bez hlavy) a to je velikost jakou by měl pes mít.

Momentálně mne ještě napadá, zda jej lze dát do každého automobilu?

Existují samozřejmě automobily, do kterých není CestoVáček vhodný. Jsou to především super sportovní vozy a některé vozy typu pickup, ale obecně se dá říct, že CestoVáček se dá umístit téměř do každého osobního auta.

Moc děkuji za zodpovězení mých zvídavých otázek. Ale na závěr ještě jednu. Proč by měli lidé více dbát na to, v čem přepravují svého psa?

Štěstí přeje připraveným...

Auta se dělají bezpečnější s každým novým modelem, ale když máte uvnitř nezajištěný náklad nebo třeba vašeho psa, je v ten moment úplně jedno, jak dobré máte vozidlo. Vaše auto vás dokáže chránit pouze a jen, pokud budete uvnitř používat otestované bezpečnosti prvky. My jsme měli kdysi štěstí a stačilo opravdu málo a přišli jsme o život. Doufat ve štěstí, není dobrá bezpečnostní metoda. A proč bychom měli dbát na to, jak vozíme své psí parťáky v autě? No, možná proto, že štěstí přeje připraveným.

 

Foto: www.bezpecnesepsem.cz

Kam dál ...